Congres voor cliëntenraden gehandicaptenzorg

‘Nieuwe kansen voor cliëntenraden en zorgaanbieders in 2020’

Congres voor cliëntenraden gehandicaptenzorg

Op vrijdag 6 december 2019 mochten wij voor de 2e keer het congres voor cliëntenraden gehandicaptenzorg organiseren. Dit jaar was het thema: ‘Nieuwe kansen voor cliëntenraden en zorgaanbieders in 2020’. Dit congres hebben wij mogen organiseren in opdracht van LSR als onze opdrachtgever. De betrokken organisaties voor dit congres waren: LSR, KansPlus, LFB, Ieder(in). Daarnaast verleende de VGN haar medewerking aan dit congres.

Enorme belangstelling

Het onderwerp, de Wmcz 2018 (deze Wet begint op 1-7-2020) heeft grote impact op iedereen binnen de VG-sector. Zeker voor cliënten en hun begeleiders die de gevolgen van deze Wet iedere dag aan persoonlijk zullen gaan ervaren. Het is dan ook niet verrassend dat de belangstelling voor dit congres voor cliëntenraden enorm was. Binnen 3 weken was het congres helemaal volgeboekt. Een waslijst een reserve aanmeldingen tot gevolg. We hadden het congres gemakkelijk 2x kunnen volboeken, zo groot was de belangstelling.

Congres organisator

Full service organisatie

Wij hebben meerdere taken uitgevoerd voor dit congres voor cliëntenraden gehandicaptenzorg. Wij hebben voor alle belangstellenden een custom made congrespagina gemaakt. Alle belangrijke informatie konden de mensen hier terugvinden. Een congrespagina aanmaken hoort standaard bij onze werkzaamheden als congresorganisator. Voor ieder congres ontwerpen we voor onze klant een congrespagina op maat.

Congresregistratie & administratie

Voor het congres voor cliëntenraden hebben we een custom made registratie module gemaakt. Iedereen kon zich hier online aanmelden voor het congres. We moesten rekening houden met verschillende zaken. Dit maakte het een hele leuke uitdaging om tot een soepele congres registratie te komen. 

Eventplanning en event management

Congres administratie, registratie en coördinatie

Voor dit congres hebben wij de algehele event planning en het event management op ons genomen. Wij zijn in dat geval het algemene aanspreekpunt voor alle betrokken partijen. De gasten van het congres voor cliëntenraden kunnen zowel voor en tijdens het congres bij ons terecht met vragen. We werken nauw samen met het congrescentrum. Zowel in aanloop naar het congres voor cliëntenraden gehandicaptenzorg als op de dag van het congres zelf. Op de dag van het congres zelf hielden wij de algehele controle. Het komt erop neer dat wij achter de schermen zorgen dat alles vlekkeloos verloopt.

Congrescentrum De Werelt

Het congres voor cliëntenraden gehandicaptenzorg werd, net als vorig jaar, gehouden in congrescentrum De Werelt in Lunteren. Het congrescentrum, welke vorig jaar in eigendom van de TeKa groep was gekomen, had net een forse renovatie gekregen. Zalen waren spiksplinternieuw, hagelnieuwe techniek etc, etc. Wij als congres organisator werken met veel plezier samen met congrescentrum De Werelt. Ze denken altijd met je mee en zijn in staat om snel te schakelen, wanneer dat nodig is.

Waar moesten wij als congresorganisator mee rekening houden?

  • Eenvoudig taalgebruik
  • Onderverdeling tussen workshops en beleidssessies
  • Een dagdeel en een middagdeel
  • Per workshop of beleidssessie een maximaal aantal deelnemers per dagdeel
  • Specifieke dieetwensen
  • Aanmelden voor vervoer met pendelbussen
  • Aanmelden voor extra hulpmiddelen (de zgn. ADL-hulp behoeften)

Tickets voor het congres voor cliëntenraden gehandicaptenzorg

Als congres organisator hebben wij ook de ticketing en programmering verzorgd van dit congres voor cliëntenraden gehandicaptenzorg. Ook hier is alles custom made gebouwd voor de klant. Iedere congres ticket moest de naam van de cliënt, een ticketnummer en QR-code hebben. Met deze QR-code kon iedere bezoeker, na binnenkomst, razendsnel worden ingecheckt. Rapporteren is dan snel gedaan. We kunnen precies zien wie er binnen is en wie niet. Ook kunnen wij zien waar de betreffende persoon zou moeten zijn. Handig als mensen elkaar onverhoopt zoeken. In mum van tijd kunnen we de mensen dan verder helpen.

Congres E-ticket

Het toegangsbewijs kregen alle gasten als E-ticket toegestuurd. En ook hun programma werd aan iedereen per mail verzonden.

Congresprogramma

Iedere bezoeker kreeg, na registratie, zijn of haar eigen programma. De keuzes, die de bezoeker tijdens de aanmelding en registratie voor het congres had gemaakt. waren direct verwerkt in het dagprogramma. Het zaalnummer, locatie en de naam van de workshop waren vermeld. Zo kon iedereen precies zien wat hij of zij te doen had op tijdens het congres.

450 congres bezoekers

Wmcz 2018 leeft enorm binnen de gehandicaptenzorg

Er waren 450 bezoekers aanwezig op het congres voor cliëntenraden gehandicaptenzorg. De bezoekers kregen een gevarieerd programma aangeboden. De bezoekers van het congres voor cliëntenraden gehandicaptenzorg waren cliënten, familieleden, leden van de verschillende non-profit organisaties en vertegenwoordigers van cliëntenraden gehandicaptenzorg door heel Nederland.

Nadat de bezoekers waren ontvangen begon het plenaire programma. De gasten van het congres werden toegesproken door Jasper Boele (directeur van het LSR), Dickie van de Kaa (directrice van KansPlus) en Pouwel van de Siepkamp (Voorzitter van KansPlus). De congresbezoekers kregen ook een quiz voorgeschoteld met als motto: “Wat weet je al van de Wmcz?”

Workshops tijdens het congres

Workshops tijdens het congres gehandicaptenzorg

Voor dit congres gehandicaptenzorg was er een mix gemaakt van workshops en beleidssessies. De workshops en beleidssessies werden verzorgd door verschillende specialisten van de betrokken organisaties. Op het congres waren er 8 verschillende workshops voor deelnemers die begrijpelijk taalgebruik en praktische werkvormen fijn vinden. 

Workshops tijdens het congres gehandicaptenzorg

  • De nieuwe Wmcz eenvoudig uitgelegd
  • Inspraak
  • Het instemmingsrecht
  • Contact met de achterban
  • Recht op begrijpelijke informatie
  • Verhuizingen, verbouwingen en nieuwbouw
  • Goede faciliteiten voor de medezeggenschap
  • Profiel van een onafhankelijk ondersteuner

Beleidssessies tijdens het congres

Beleidssessies tijdens het congres gehandicaptenzorg

Verder waren er tijdens het congres gehandicaptenzorg 4 beleidssessies voor deelnemers die diep op de wetteksten in willen gaan. Deze beleidssessies richten zich op naasten, vertegenwoordigers en professionals.

  • Het vormgeven van medezeggenschap en inspraak
  • De medezeggenschapsregeling
  • Goed bestuur en medezeggenschap
  • De cliëntenraad en de Wet zorg en dwang (Wzd)

Tijdens dit congres voor cliëntenraden gehandicaptenzorg stond de Wmcz 2018 centraal. Dat is de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018.

De veranderingen in de Wmcz bieden veel kansen, bijvoorbeeld voor een goede dialoog tussen cliëntenraden en zorgaanbieders. Ook geeft de nieuwe wet meer mogelijkheden tot inspraak. Deze inspraak gaat over onderwerpen die van invloed zijn op het dagelijks leven.

Netwerken tijdens het congres

Netwerken en napraten met elkaar als afsluiting van het congres

Aan het einde van de dag, was er voor alle aanwezigen nog ruim gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan. Onder het genot van een drankje konden de gasten met elkaar netwerken. Tegelijkertijd konden de mensen hun ervaringen van deze waardevolle dag met elkaar delen.

Hieronder zie je een videoverslag van Middin, wie met haar cliëntenraad ook aanwezig was.

Contact opnemen

Evenement organiseren? We maken graag een offerte op maat voor u.

Evenementenbureau 24-7 Events

Mercury 247 3769 KD Soesterberg
Telefoon: 085 002 8111
Website: https://247events.nl/
Contact: https://247events.nl/contact/

Openingstijden

maandag
dinsdag
woensdag
donderdag
vrijdag
zaterdag
zondag
09:00-21:00
09:00-21:00
09:00-21:00
09:00-21:00
09:00-21:00
09:00-21:00
Gesloten
error: Copy beveiliging * De inhoud van deze website is beveiligd | Copy Security * Content is protected !!
Chat openen